تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر با معمولی و بدون اینورتر

تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر با معمولی و بدون اینورتر

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت اینورتر و کولر گازی معمولی

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که تفاوت تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر با معمولی و بدون اینورتر با هم تنها در مصرف برق آن است ؟

و اینکه تفاوت تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر با معمولی و بدون اینورتر در چیست ؟و نحوه تشخیص کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر از کولر گازی و داکت اسپلیت معمولی چگونه است؟

برای فهم تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر و کولر گازی و داکت اسپلیت معمولی، ابتدا باید به نحوه کارکرد این دو نوع بپردازیم. در مقایسه تفاوت های کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر و معمولی باید دقت داشت که این دو مدل هر دو در سیکل حرکتی گاز مبرد و قطعات مکانیکی کاملا شبیه هم میباشند و تنها تفاوت آنها در مدار الکتریکی و برد های الکترونیکی می باشد.

درسیستم الکترونیکی بدون اینورتر از یک ترموستات بهره گرفته می شود،که به صورت دیجیتالی عمل میکند. این ترموستات دما هوای ورودی از فضای مورد نظر را اندازه گرفته و با رسیدن درجه دما به حد تنظیم شده روی ریموت کنترل  ، برق کمپرسور را وصل ، استارت زده و آن را روشن می کند. در مدل های های بدون اینورتر کمپرسور با حداکثر قدرت و گشتاور خود روشن و تا رسیدن به درجه هوای مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

کمپرسور (و کلیه موتور های الکتریکی) در زمان راه اندازی و شروع به کار باید به اینرسی حرکتی خود غلبه کنند. این کار مستلزم صرف انرژی و نیرویی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور میباشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی ، شروع به حرکت و استارت کمپرسور ها می باشد.این میزان نیاز به نیروی بیشتر وافزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به ۱.۵ برابر می رسد.

پس در زمان استارت و شروع به کار کولر گازی و داکت اسپلیت بدون اینورتر افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا ۱.۵ برابر میباشد به عنوان مثال: دستگاهی که زمان کارکرد جریانی معادل ۱۰آمپر مصرف میکند در لحظه استارت جریانی در حدود ۱۵ آمپر بصورت لحظه ای از شبکه برق می کشد. حال با توجه به دیمانسیون برق منازل که ۲۵ آمپر می باشد و این نکته نباید فراموش شود که این میزان ،فقط جریان دستگاه در لحظه استارت می باشد. اگر وسیله برقی دیگری مانند جارو برقی ، چای ساز، لباسشویی و یا سشوار …نیز در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز خواهد شد.

نحوه کارکرد کولر گازی و داکت اسپلیت بدون اینورتر و معایب آن :

کولر گازی و داکت اسپلیت بدون اینورتر پس از روشن شدن با حداکثر توان سرماسازی ،شروع به کار کرده و پس از مدتی دما هوای محیط را به میزان مطلوب می رساند و سپس خاموش می شود.

که دراین نوع عملکرد دو نکته وجود دارد:

  1. روشن وخاموش شدن مکررسبب افزایش استهلاک کمپرسور میشود،(تجهیزات مکانیکی همیشه بیشترین استهلاک را در زمان روشن و خاموش شدن دارند)
  2. برای کنترل و بهبود زمان روشن و خاموش شدن بهتر است که بین دمای روشن شدن و خاموش شدن دستگاه یک اختلاف قرار داد تا دستگاه با کوچکترین تغییر دما روشن یا خاموش نشود معمولا این اختلاف دما ۱ الی ۳ درجه (که بیشتر ۳ درجه)می باشد. در نتیجه محیط تحت پوشش اسپلیت بدون اینورتر همیشه دمایی متغیر داشته و دمای هوا دائما در حال افزایش و کاهش چند درجه ای می باشد.

همان طور که در بالا ذکر شد تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر و بدون اینورتر در سیستم الکتریکی آن می باشد، و سیکل حرکتی گاز مبرد و قطعات مکانیکی و اجزا دیگر تقریبا همه با هم یکی هستند و تنها تفاوت  بین آنها یک یا دو قطعه ای که ارتقا پیدا کرده اند ، می باشند.

دستگاههای اینورترداری که به آنها کم مصرف نیز گفته می شود، در حقیقت همان کولر گازی یا داکت اسپلیت معمولی با سیستم الکتریکی  ارتقا یافته و متفاوت می باشد.

قبل از بررسی کولر گازی و داکت اسپلیت کم مصرف ابتدا به توضیح و شرح اینورتر می پردازیم:

تمام الکتروموتورهای AC با مشخصات شبکه برق ایران می توانند دورانی با حداکثر سرعت ۲۹۰۰ دور در دقیقه داشته باشند. این سرعت چرخش به دو پارامتر ولتاژ و فرکانس بستگی دارد. شبکه برق سه فاز ایران دارای حداکثر ولتاژ ۳۸۰ ولت و ۵۰ هرتز میباشد. اینورتر یا درایو ها با تغییر این دو پارامتر سرعت چرخش الکتروموتورها را تغییر می دهند و کمپرسور کولر گازی نیز که دارای یک الکتروموتور در پوسته خود می باشد توانسته است به سادگی با اینورتر سازگار شود.

اما مزیت این تغییر سرعت چرخش در کولر گازی و داکت اسپلیت چیست ؟ و چگونه باعث صرفه جویی در میزان  برق مصرفی خواهد شد؟

همانطور که اشاره کردیم در لحظه راه اندازی جریان بیشتری از شبکه برق می کشد که این موضوع به تنهایی باعث افزایش مصرف انرژی و اعمال فشار به شبکه برق شهری می شود.

در دستگاههای کم مصرف با نصب اینورتر در مسیربرق ورودی، کمپرسور را با سرعت کمتر و آرامتر راه اندازی می کند. اینورتر با کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور و بقیه قطعات مکانیکی، سرعت لحظه راه اندازی کمپرسور یا موتور کولر را کاهش می دهد، و پس از به حرکت درآمدن کمپرسور این دو پارامتر را تا میزان مطلوب افزایش می دهد.

به همین دلیل شما در کولر گازی و داکت اسپلیت های اینورتر شاهد کاهش ولتاژ در لحظه استارت کمپرسور نخواهید شد و کمترین فشار و آسیب را به سیم کشی و شبکه برق داخلی ساختمان وارد می کند. که به همین جهت این دستگاه مناسب ساختمان هایی با سیم کشی ضعیف می باشد.( به خصوص در ساختمان های قدیمی با سیستم سیم کشی قدیمی و فرسوده)

*و تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر و معمولی به لحظه استارت محدود نمیشود، دستگاههایی هایی که به اینورتر مجهز هستند در کنترل دما بسیار مطلوب تر عمل میکنند، زیرا کمپرسور این عملا با رسیدن دما به میزان تنظیم شده دیگر خاموش نمی شوند بلکه سرعت چرخش کم و بار برودتی کولر را کاهش می دهند.

دستگاه های کم مصرف پس از نزدیک شدن به دمای تنظیم شده خاموش نمیشوند بلکه با تغییرات سرعت گردش ،بار برودتی ایجاد شده را کاهش میدهند .این کار باعث یک بالانس انرژی می شود  یعنی گرمای ایجاد شده در محیط با گرمای جذب شده توسط کولر گازی اینورتر برابر خواهد شد و دیگر لزومی به کارکرد کولر گازی با حداکثر توان نخواهد بود،که در چنین شرایطی مصرف دستگاه بسیار کم می شود.

کمپرسور دستگاههای اینورتر در دو مدل AC و DC تولید میشوند. کمپرسور های DC گرانتر اما با سیستم های اینورتر بسیار سازگارترند: زیرا اینورتر ها برای تغییر فرکانس و ولتاژ برق AC  ( برق شهر)  یک بار آن را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کرده و سپس با اعمال تغییرات ،مجددا آن را به جریان متناوب تبدیل میکنند. اما در کمپرسورهای DC دیگر نیازی به  تبدیل جریان(قسمت دوم) نخواهد بود،همچنین راندمان و بازده موتور های DC نیز بیشتر از الکترموتور های AC می باشد.

البته این نکته مهم را هم نباید فراموش کرد: که دستگاههای اینورتر در پیک کار خود و حداکثر توان کارکرد، دارای مصرف برق مشابه دستگاههای معمولی است و تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر با معمولی فقط در نوع کنترل ظرفیت و راه اندازی کمپرسور میباشد. و به همین دلیل ازنظر اقتصادی توجیه اختلاف قیمت زیاد در زمان خرید اولیه کولر گازی کم مصرف کار ساده ای نخواهد بود و نباید به تبلیغات غیر کاربردی برندهای واردکننده این کولرها در خصوص کاهش مصرف برق تا میزان ۶۰ درصد اهمیتی داد.

اینورتر مصرف برق را در چند ثانیه اول هنگام استارت کاهش خواهد داد.که در تبلیغات شرکتها  اکثرا درصد کاهش برق دستگاه را درصد کاهش در موقع استارت آن مد نظر میگیرند.

نوسان کمتر دمای محیط، راه اندازی نرم و آرام کمپرسور، و مصرف کمتر انرژی در زمان رسیدن کولر به دمای مناسب از مزایای کولر گازی و داکت اسپلیت  اینورتر میباشد .

و اما معایبی هم چون قیمت بالاتر در زمان خرید، و تعمیرات و لوازم گرانتر در زمان خرابی کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر می باشد.

این مقاله  از چندین سایت دیگر و با ویرایش کامل و اضافه کردن چندین موضوع توسط گری ایرانگرداوری شده است، که  سعی بر آن شده است که موضوعات را بسیار واضح و کاربردی شرح دهیم .

مطالب مرتبط

وای فای ( Wi-Fi ) در کولر گازی گری

همه ما می دانیم که تابستان چقدر می تواند سخت باشد. آفتاب سوزان و رطوبت می تواند آن را حتی بدتر...

نحوه آماده سازی و تنظیم گرمایش کولر گازی گری برای گرمادهی در زمستان

بسیاری از افراد دلیل اصلی خرید کولر گازی را در استفاده از حالت گرمایش در زمستان می بینند. دو مدل...

کدهای خطا و ارور در کولر گازی گری

کدهای ارور و خطا در کولر گازی گری بدون اینورتر E1: سیستم مبرد از فشار بالا محافظت می کند E2: محافظت ضد...

مشکلات و راه حل های تعمیر کولر گازی پرتابل

وقتی دما در ماه های تابستان افزایش می یابد ، عملکرد نامناسب یا ناکارآمد کولر گازی می تواند یک مسئله...

معرفی و آشنایی با مدل های مختلف گری

  شرکت گری به عنوان بزرگترین تولید کننده کولر گازی و دستگاههای تهویه مطبوع در جهان شناخته شده است و...

داکت اسپلیت گری ساخت کجاست ؟

در روزهای گرم سال بخصوص روزهای گرم تابستان نیاز به سیستم های خنک کننده اوج می گیرد و افراد به...

کولر گازی گری ساخت کجاست ؟

شرکت لوازم خانگی الکتریکی و تهویه مطبوع گری Gree در سال 1991 میلادی در شهر زوهای چین تاسیس شد. شرکت...

نمایندگی کولر گازی گری در سنندج

سنندج ( استان کردستان ) (که به زبان کوردی: سِنَه، کورسان نام دارد)، دومین شهر بزرگ کرد نشین و بیست...

آموزش و راهنمای استفاده از ریموت کنترل یونیور سال (همه کاره) یا مادر کولر گازی

آموزش و راهنمای استفاده از ریموت کنترل یونیورسال ( همه کاره ) یا مادر کولر گازی شما در صورت گم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.